УРОК 90. Значення і гігієна сну
Освітня мета: розкрити значення сну, ознайомити учнів з гігієною сну.
Основні поняття і терміни: значення сну, неспання, гіпноз.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа «Знайди пару».
1. Періодичний стан організму...
2. Причина сну...
3. В регуляції сну беруть участь нервові центри розташовані в...
4. Швидко-хвильовий сон — це ...
5. Результат перекомбінацій інформацій —
6. Явища, що спостерігаються під час сну ...
а — гальмування в корі великих півкуль;
б — п’ята фаза, що триває 20-30 хв., під час якої активізується діяльність внутрішніх органів;
в — сон;
г — сновидіння;
д — в проміжному мозку і підкіркових ядрах;
ж — сомнамбулізм, розмови, ходіння.
Відповіді: 1 — в, 2 — а, 3 — д, 4 — б, 5 — г, 6 — ж.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Корекція вчителя:
— Відновлення працездатності.
— Захист від нервового перевантаження.
— Запам’ятовування (довготривале запам’ятовування).
— Переробка накопиченої інформації.
— Захист від інформаційного перевантаження.
2. Презентація домашніх проектів учнів.
1-й учень.
А. Здоровий сон.
Сон — показник фізичного і психічного здоров’я. Древні казали: «Сон — найкраще благо на бенкеті природи». Ф.Тютчев писав: «Денні рани сном лікуй».
Тривалість сну залежить від характеру людини, віку, звичок, ступеня втомлюваності.
У середньому доросла людина має спати 8 год. на добу. Але є люди, що зберігають працездатність і тоді, коли сплять 5-6 год. на добу.
3-4 години на добу спали Наполеон, І. Черчілль, Т. Едісон, В.М. Бехтєрєв.
Свіже повітря, прогулянки перед сном прискорюють надходження сну збільшують його тривалість.
Якщо завжди лягати спати в той самий час, то сон настане швидше. Готуючись до сну, необхідно разом з одягом скинути з себе і всі денні клопоти. А тому не варто розв’язувати кросворди, багато наїдатися на ніч перед сном.
Дуже довгий сон теж шкідливий для здорової людини. Як казав К.Д. Ушинський: «Надмірний сон робить людину в’ялою, тупою, лінивою, збільшує об’єм тіла».
2-й учень.
Б. Розлади сну.
Неспання (безсоння) — ознака хвороби, а сонливість — результат перевтоми.
В 1918 р. І.П. Павлов спостерігав за хворим Качалкіним, який заснув 1896 р. і всі роки спав. Під час сну він зістарівся. Прокинувшись, хворий розповів, що розумів всі події, пам’ятав їх, але не міг прокинутися від слабкості. П. Павлов казав, що у Качалкіна відбулось глибоке гальмування рухових ділянок кори великих півкуль.
Бразильська співачка М. Сантос після автомобільної катастрофи одержала травму мозку, заснула і спала 7 років. Прокинулася в 1967 р.
Летаргія — хворобливий стан нерухомості, що зовні нагадує сон. Всі функції організму в цьому стані послаблені. Але лікар може визначити скорочення серця, слабкий пульс і дихання. Іноді при летаргії свідомість збережена.
Лунатизм (сомнамбулізм) — порушення сну, при якому свідомість відсутня, людина спить, а рухові центри працюють. Тому людина під час сну ходить.
3-й учень.
В. Гіпноз.
Ще в Давньому Єгипті, Індії жерці викликали гіпноз, примушуючи віруючих дивитись на предмети, блимаючи і одночасно монотонно вдаряючи в гонг.
Слово «гіпноз», що в перекладі з грецької означає «сон», введено було в XIX столітті.
Віденський лікар Антон Месмер в 1779 р. спробував пояснити явище гіпнозу. На його думку, гіпноз — це результат дії психічної енергії «магнетичних флюїдів» — невидимої рідини. Месмер був впевнений, що деякі люди можуть нагромаджувати флюїди. Ця теорія ненаукова.
На думку І.П. Павлова, гіпноз — це спеціально викликаний частковий сон. При гіпнозі гальмування клітин мозку нерівномірне і неглибоке.
Умовні рефлекси, утворені при гіпнозі, «вирвані», ізольовані від інших. Вони характеризуються міцністю і важко згасають. У 98% дорослих можна викликати гіпноз.
3. Порушення сну. (Розповідь вчителя).
У результаті порушення сну в людини виникають галюцинації та мікросон ілюзії.
Згідно із статистикою, порушеннями сну страждають 40% мешканців планети.
У США підрахували, що проблеми зі сном коштують суспільству близько 50 млрд. доларів. Ці гроші витрачаються на лікування захворювань, на розв’язання конфліктів у сім’ях і на роботі, на ліквідації наслідків аварій, що виникли у людей з порушеннями сну. Тому дотримання правила здорового сну є не лише запорукою здоров’я, а й умовою економічного процвітання.
III. Закріплення знань учнів.
Складання правил здорового сну.
1. Дотримуватись режиму дня, лягати в один і той же час.
2. За 1-2 год. до сну не займатися бурхливою діяльністю, щоб не збуджувати мозок.
3. Перед сном варто прогулятися на свіжому повітрі.
4. Не переїдати перед сном.
5. Зробити подушечку з духмяними лікарськими травами і покласти біля подушки (наприклад, з лавандою).
6. В приміщенні, де ви спите, не повинна бути задуха.
IV. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.
Цей матеріал з subject.com.ua