УРОК 97. Біосоціальна природа особистості. Свідомість
Освітня мета: сформувати поняття про психічні процеси, що лежать в основі пізнання людиною навколишнього світу, про фізіологічні основи свідомості.
Основні поняття і терміни: свідомість, увага, відчуття, сприйняття, пам’ять.
Обладнання: муляж головного мозку людини.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Перевірка домашнього завдання. (Тести).
І варіант
I рівень
1. Розумове поєднання предметів і явищ за їхніми загальними і суттєвими ознаками називають:
а) порівняння;
б) аналізом;
в) узагальненням;
г) синтезом;
д) причинно-наслідковим зв’язком.
2. З’ясуйте, що І.Павлов назвав «сигналом сигналів»:
а) зорове сприйняття;
б) слово;
в) тактильне відчуття;
г) інтуїцію;
д) феромони.
II рівень
1. Вкажіть, у якій ділянці кори головного мозку розміщений центр мовної артикуляції (центр Брока) у більшості людей:
а) лівій скроневій;
б) правій потиличній;
в) обох тім’яних частках;
г) лівий лобній частці;
д) правій скроневій частці;
е) правій лобній частці.
III рівень
1. Вкажіть, яку роль відіграє друга сигнальна система:
а) узагальнює сигнали першої сигнальної системи;
б) створює можливість абстрактного мислення;
в) забезпечує ефективну передачу інформації;
г) дозволяє позначати складні взаємозв’язки між предметами і явищами.
IV рівень
1. Розташуйте ланки рефлекторної дуги відповідно до напрямку проходження імпульсу;
а) ефектор;
б) еферентний нейрон;
в) аферентний нейрон;
г) рецептор;
д) ділянка центральної нервової системи.
II варіант
I рівень
1. З’ясуйте, з якої кількості ланок складається рефлекторна дуга:
а) 2;
б) 3;
в) 4;
г) 5;
д) 6.
2. Мова є:
а) прикладом біологічного ритму;
б) засобом збереження інформації;
в) початковим процесом запам’ятовування;
г) засобом передачі інформації;
д) процесом індивідуального розвитку.
II рівень
1. Вкажіть, у якій ділянці кори головного мозку розміщений центр аналізу звукової мови (центр Верніка) у більшості людей:
а) лівій скроневій частці;
б) правій потиличній частці;
в) лівій лобній частці;
г) правій скроневій частці;
д) лівій потиличній частці;
е) правій лобній частці.
III рівень
1. Визначте, які подразники належать до другосигнальних:
а) надпис;
б) ієрогліф;
в) слово;
г) образ;
д) звук.
IV рівень
Розташуйте за порядком елементи, необхідні для вироблення умовного рефлексу:
а) індиферентний подразник;
б) реакція у відповідь;
в) безумовний подразник;
г) підкріплення.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Тварини — біологічні істоти, а людина — біосоціальна. Чому?
2. Які психічні процеси лежать в основі пізнання людиною навколишнього світу?
3. Що таке свідомість, напівсвідомість?
4. Чим пояснити існування неусвідомлених форм у вищій нервовій діяльності людини?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Психічні процеси, що лежать в основі пізнання людиною навколишнього світу. (Розповідь учителя з елементами бесіди із складанням схеми).
2. Свідомість як ставлення людини до навколишнього світу. Критерії свідомості. (Розповідь учителя з елементами бесіди. Самостійна робота учнів з підручниками).
Учні записують критерії свідомості:
а)
б)
в)
г)
д)
3. Фізіологічні основи свідомості. Роль півкуль головного мозку в процесах свідомості. (Розповідь учителя).
4. Основні форми свідомості. (Розповідь учителя з елементами бесіди, складання схеми).
5. Фізіологічні основи підсвідомості. (Бесіда з учнями).
6. Неусвідомлені форми вищої нервової діяльності. (Розповідь учителя з елементами бесіди).
IV. Закріплення знань учнів.
1. Проаналізуйте поведінку оси амофіли, яка виконує такі дії:
а) будує нірку;
б) затягує паралізовану гусінь до нірки;
в) відкладає яйця;
г) маскує вхід до нірки.
Поведінка оси свідома, підсвідома чи несвідома? Чому? Обґрунтуйте.
2. Зі спостережень вчених відомо, що у певних випадках неусвідомлені сигнали, якщо вони принаймні один раз збіглися із сильними негативними емоціями, можуть через деякий час викликати непояснювальні, безпричинні хвилювання. Це: а) свідоме; б) несвідоме; в) підсвідоме. Чому виникало хвилювання? Відповідь обґрунтуйте.
V. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.
Проаналізуйте свою поведінку, зробіть висновок, чого у вашій поведінці більше — свідомого, несвідомого чи підсвідомого?
Свідоме |
Несвідоме |
Підсвідоме |
|
|
|
Висновок: у висновку вказати, чим, на вашу думку, необхідно вам коректувати свою поведінку.
Цей матеріал з subject.com.ua